Per 1 januari 2011 moet elk binnenvaarttanker dat gevaarlijke stoffen vervoert beschikken over een detonatiebeveiligingen. Zo’n beveiliging brengt nog aardig wat werk en kosten met zich mee en het is dus zaak om de aanschaf en installatie tijdig te regelen. Sander de Jong van De Jong Marine Service in Raamsdonksveer merkt dat veel schippers daar nu mee bezig zijn singulair over the counter. Positief, meent hij, want: “Door je goed voor te bereiden kun je geld besparen.”
“De regelgeving bepaalt dat je per 1 januari 2011 detonatiebeveiligingen aan boord moet hebben. Nu zijn er drie typen beveiliging, en niet elk type is voor elk schip even geschikt”, legt Sander de Jong uit. “Er komen bij het plaatsen ook inbouwkosten kijken, en die kunnen flink oplopen. Wij adviseren daarom sommige schippers om een duurder type detonatiebeveiliging te nemen, omdat dat op hun schip tegen lagere kosten in te bouwen is. En zo zijn ze dan per saldo toch goedkoper uit.”